Інформаційно-комунікаційні технології як засоби реалізації ідей 

особистісно орієнтованого навчання хімії у класах гуманітарного профілю

 

 

Хто стоїть на місці, той відстає. 

А хто не хоче відставати, повинен рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище.

Давня мудрість

 

Актуальність теми досвіду. В даний час в Україні йде становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу. У зміст і технології навчання вносяться корективи. Вони повинні бути адекватні сучасним технічним можливостям, сприяти гармонійному входженню учня в інформаційне суспільство, створювати умови для розвитку творчого потенціалу та формування наукового світогляду учнів.

Метою інноваційної діяльності ЗБЛ № 99, в якому формувався даний досвід, є створювання позитивного освітньо-виховного простору, що забезпечує розкриття резервів творчого потенціалу і виховання високодуховної особистості з громадянською позицією, готовою до компетентного вибору життєвого шляху і продовження освіти.

Автор досвіду протягом декілька років працювала з питань реалізації цієї мети в творчих групах «Ортобіотика», «Акмеологія», «Інформатизація навчально-виховного процесу (при вивченні хімії)» тощо.  

                                                                                                    (Додаток № 1)

Важливою складовою модернізації процесу викладання хімії в Запорізькому багатопрофільному ліцеї № 99 є накопичення досвіду використання ІКТ на кожному уроці. Особливо це актуально в класах, де хімія вивчається на рівні «стандарт», тобто гуманітарного профілю і т.д. ІКТ покликані стати не додатковим «доважком» у навчанні, а невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу, значно підвищити його ефективність.

Мета досвіду: виявити оптимальні педагогічні умови застосування інформаційно-комунікативної технологій в процесі викладання хімії в класах гуманітарного профілю, з метою підвищення якості знань, мотивації до навчання та створення комфортних умов для розкриття творчих здібностей учнів. 

Новизна педагогічного досвіду. Розкрито та обгрунтовано вплив нових інформаційних технологій на ОО-освітній процес в класах гуманітарного профілю при навчанні хімії в багатопрофільному ліцеї, уточнені і розширені масштаби застосування інформаційних технологій, методично обґрунтована ідея підвищення рівня підготовки школярів в умовах моделювання їх пізнавальної діяльності на основі застосування інформаційних технологій.

Провідна ідея. Реалізація ідей особистісно орієнтовного навчання і діяльнісного підходу до викладання хімії в класах гуманітарного профілю шляхом широкого використання сучасних інформаційно-комунікативних технологій та Інтернет-ресурсів.   

Практична значущість. Практична значущість досвіду полягає в тому, що його впровадження створює передумови для ефективної реалізації ідей особистістно орієнтованого навчання хімії в класах гуманітарного профілю. Використання педагогічного досвіду сприяє:

 підвищенню мотивації до навчання та зріст пізнавальної активності при вивченні хімії на уроках та у позаурочний час;

 здійсненню індивідуальної траєкторії навчання учнів хімії;

 розвитку особистості учня та його адаптації у світовому інформаційному просторі; 

 формуванню інформаційної культури учнів, забезпеченню їх інформаційних потреб, залученню учнів до самостійного пошуку інформації, синтезу матеріалу з виходом на самостійні узагальнення  й висновки; 

 інтенсифікації навчання і виховання за рахунок використання  ІКТ в умовах дефіциту навчальних годин; 

 удосконаленню інформаційно-дидактичного забезпечення навчально-виховного  процесу; 

 підвищенню якості хімічної освіти учнів, що навчаються у класах гуманітарного профілю;

 створенню умов для формування наукової природничої картини світу та хімічного кругозору.  

Методологічна основа досвіду. Нормативно-правові акти України, концепція Загальної середньої освіти, концепція профільного навчання, Державний стандарт та наукові Ідеї провідних вчених ы педагогів дослідників: розвивальне навчання (В.В. Давидов, Д.Б. Ельконін та ін.), особистісно-діяльнісний підхід (О.А. Куревіна, Л.Г. Петерсон та ін.), теорія творчого саморозвитку особистості (В.І. Андрєєв , В.А. Караковський, А.І. Саннікова та ін.), теорія компетентнісного підходу (А.В. Баранніков, А.Н. Дахін, О.Е. Лебедєв, А.В. Хуторський та ін.), теорія особистісно орієнтованого підходу (Зимова І.А., Якиманська І.С. та ін.); теорія інформатизації освіти, психолого-педагогічні та методологічні проблеми інформатизації освітнього середовища (Бешенков С.А, Брановскій Ю.С., Борисова С.А., Машбиц Є.І., Діго С.М., Гершунський Б.С., Чистов Д.В., Гейн А.Г., Матрос Х.К., Яковлєв Ю.Б.), організаційно-діяльнісний підхід до праці педагога, учня (Раченко І.П., Бабанський Ю.К., Анісімов П.Ф. ., Архангельський СІ., Щуркова О.С, Якиманська І.С. та ін.).

 

Основні поняття та положення,

що розкривають сутність цілей і змісту досвіду.

Хімія — одна з найбільш гуманістично-орієнтованих природничих наук, оскільки її успіхи завжди спрямовані на задоволення потреб людства.

Вивчення хімії в школі сприяє формуванню світогляду учнів і цілісної наукової картини світу, розуміння необхідності хімічної освіченості для вирішення повсякденних життєвих проблем, вихованню належної поведінки в навколишньому середовищі.

Саме тому організувати процес навчання необхідно так, щоб учні сприймали хімію як потрібну і важливу для життя науку, як частину світової культури, необхідну кожній освіченій людині для формування цілісної картини світу. Отже, навчання хімії тільки традиційними методами та підходами неефективне, тобто лише формування хімічної грамотності, навчання розрахунків, максимальне насичення теоретичних знань. Необхідним є створення умов для розвитку природної пізнавальної активності дитини та її самоствердження через нагромадження індивідуального досвіду. 

В умовах багатопрофільності нашого ліцею викликають особливий інтерес проблеми викладання хімії в класах різного профілю. Я працюю 13 років переважно в класах гуманітарного профілю. В цих класах хімія та інші природничі дисципліни отримують статус загальнокультурних. У сучасних умовах призначення знань з хімії - не стільки сприяти розвитку хімічного виробництва (останнім часом прогресує тонка технологія, де потрібні висококваліфіковані фахівці), скільки вберегти себе, суспільство і природу від наслідків цього розвитку. І тут особливо важливою є загальна хімічна грамотність, в тому числі випускників непрофільних класів. З іншого боку, в рамках природничого профілю важливо приділяти увагу сучасному стану та перспективам розвитку хімії, а також гуманітарних аспектів хімічної науки.

Досвід підтверджує, що учні гуманітарних класів, як правило, володіють особливим набором психофізіологічних особливостей сприйняття, пам'яті, мислення.

(Додаток № 2)

Відбір матеріалу для курсу хімії в класах гуманітарного профілю повинен ґрунтуватися на потребах в повсякденному житті. 

Посилити гуманітарну складову традиційного курсу хімії можна кількома способами. Один з них - вивчення історії хімії. Численні сучасні уявлення про будову і властивості речовин можна донести до учнів саме через історичний підхід. Однак курс історії хімії не в змозі повністю замінити курс хімії.

Ще один шлях посилення гуманітарного аспекту хімічної освіти - філософський підхід до вивчення речовини: від будови атома до будови речовини, потім до її перетворення, впливу на ці перетворення і т. п. Можливе також різнобічне обговорення таких проблем, як просторові і часові аспекти хімічних процесів. 

Наступний крок у цьому напрямку - відмова від традиційного підходу до розгляду хімічних властивостей речовин: клас речовин → конкретна речовина → хімічні властивості → застосування. Логічний ланцюжок стає іншим: застосування → речовина → клас речовин → хімічні властивості.

Наприклад, з гуманітаріями я вважаю за потрібне розглядати миючу дію мила зовсім не тому, що це має відношення до солей карбонових кислот. Солі вищих карбонових кислот та їх властивості необхідно вивчати, оскільки вони є основою мила. Те ж саме стосується і  хімічних процесів. Слід сказати учням, де в реальному житті вони можуть зустрітися з цими процесами. Таким чином, відбір матеріалу для курсу хімії в класах гуманітарного профілю повинен ґрунтуватися на потребах у повсякденному житті людини, яка не є професійним хіміком. Додатково до цього він повинен повністю включати в себе обов'язковий мінімум змісту освіти з хімії.  В курсі хімії для учнів класів гуманітарного профілю важливо не тільки назвати речовини і розглянути їх хімічні властивості, а й показати, де ці речовини зустрічаються в природі і в побуті, як використовуються в повсякденному житті людини.

Я впевнена, навчання хімії в гуманітарних класах - саме та область, де інформатизація може принципово змінити і методи роботи, і, що найголовніше, її результати. В умовах формування розвинутого інформаційно-освітнього простору ІКТ стають невід'ємним атрибутом навчального процесу. Вони відкривають можливості для вдосконалення діяльності вчителя за рахунок організації особистісно орієнтованого навчання на вищому рівні. 

Ще в 14 столітті В. Вундт довів, що при пасивному сприйнятті готових понять у людини з'являється фізіологічне почуття страждання, а при активному напруженні, прагненні до певної мети з'являється почуття задоволення. Тому необхідно, щоб учень на уроці розвивався, творив, сам будував свої знання, необхідно створювати навчальне середовище, в якій діти вчаться із захопленням. Для цього вчитель, який застосовує ІКТ у викладанні, володіє різноманітними можливостями для зміни видів діяльності, включення різних каналів сприйняття матеріалу. Він не передає знання, а допомагає вчитися і розвиватися, є не єдиним джерелом інформації, а організатором пізнавальної діяльності.

На мою думку, основними напрямками реалізації ідеї особистісно орієнтованого навчання засобами ІКТ є:

 здійснення індивідуальної траєкторії навчання учнів;

 розвиток особистості учня та його адаптація у світовому інформаційному  просторі; 

 формування інформаційної культури учнів, забезпечення їх інформаційних потреб; 

 залучення учнів до самостійного пошуку інформації, синтез матеріалу з виходом на самостійні узагальнення  й висновки; 

 розвиток  критичного мислення;

 розвиток  творчих здібностей;

 інтенсифікація  навчання і виховання за рахунок використання  ІКТ; 

 удосконалення науково-методичного забезпечення навчально-виховного  процесу; 

 оптимізація освіти на основі використання інформаційно-комунікаційних   технологій.

У вивченні шкільного курсу хімії виділяю кілька основних напрямків, де виправдане використання комп’ютера:

 наочна презентація об'єктів і явищ мікросвіту;

 вивчення виробництв хімічних продуктів;

 моделювання хімічного експерименту і хімічних реакцій;

 система тестового контролю;

 підготовка до ЗНО.

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні хімії вмотивоване базую на даних результатами дослідження фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1 / 4 частина почутого матеріалу, 1 / 3 частина побаченого, 1 / 2 частина побаченого і почутого, 3 / 4 частини матеріалу, якщо учень активно бере участь у процесі. 

Керуючись принципом: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути», я завжди використовую на своїх уроках відеосюжети, фотографії, різноманітні записи. Але жодна фотографія або малюнок не здатні замінити відеосюжет, або найкраща мова вчителя не може бути прирівняна до мови електронного носія. Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей. Насамперед, мені самій цікаво те, що я роблю, коли веду урок. А коли я задоволена, щаслива від створеного уроку, то й моя енергія обов’язково передається дітям, і я, напевно, зможу заразити їх своїм бажанням пізнати щось нове, разом з ними створити якесь диво.

Застосування комп’ютера на уроках хімії в гуманітарних класах, на мій погляд, має такі переваги:

 для гуманітаріїв характерне тривимірне мислення, а комп’ютер дає змогу демонструвати об’ємні моделі, фотографії, анімації тощо;

 самі учні широко використовують комп’ютер, приводячи у відповідність історичний і культурологічний матеріал, пов’язаний з певною темою;

 учнів цікавить не техніка експерименту, а кінцевий результат, його зовнішні ефекти, видовишність, що досягається завдяки демонструванню відеороликів із записом експерименту.

Інформаційно-комунікаційні технології використовую на всіх етапах навчання, де вони виконують різні функції: учителя, інструмента пізнання та контролю, об’єкта навчання, ігрового середовища.            

                                                                                                          (Додаток  № 3)

На уроках та позакласних заходах застосовую наступні форми використання інформаційно-комунікаційних технологій.  

Мультимедійні презентації. Найчастіше мною використовуються презентації, створені за допомогою програми PowerPoint. Презентація -  це дуже складна мультимедійна складова ІК-технології. Наразі жоден урок у сучасній школі не обходиться без застосування презентацій. Чому? Напевне, тому, що дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. У цьому випадку задіюються різні канали сприйняття, що дозволяє закласти інформацію не тільки в фактографічному, але й в асоціативному вигляді в довготривалу пам'ять учнів.

                                                                                                         (Додаток № 4)

Мультимедійний підручник. Основна відмінність мультимедійного підручника від презентації в тому, що він може містити таку кількість слайдів, яка необхідна для вивчення теми уроку. Наприклад, мультимедійний підручник з теми «Основні класи неорганічних сполук» використовую для вивчення тем з неорганічної хімії. Такий підручник містить слайди про всі чотири класи неорганічних сполук та декілька слайдів для вступу та завершення викладання навчального матеріалу по даній темі.

Педагогічні програмні засоби (ППЗ) з хімії. ППЗ —  сучасний електронний мультимедійний підручник - це цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу навчання. Важливими моментами в реалізації поставленої мети є високий рівень створення інформаційно-технічного забезпечення з використанням сучасних IT-технологій і відповідність міжнародним стандартам.  

Комп'ютерні тести і тренажери. Для контролю знань, крім традиційних контрольно-вимірювальних матеріалів, я використовую спеціально складені мультимедійні презентації, комп'ютерні тести і комп'ютерні тренажери. Наприклад, використання програми MyTest X. значно полегшує роботу  і, що досить суттєво, дозволяє виявити реальний рівень знань учнів.  При неможливості провести комп'ютерне тестування з електронного тесту можна швидко сформувати і роздрукувати "паперовий" тест.  Програма MyTest X корисна ще й тому, що кожен учень може самостійно працювати для тренування вдома, також перевіряти свої знання та звернути увагу на недостатньо засвоєний матеріал. Також використовую тести, створені мною з основних тем курсу хімії 8-11 класу в освітній мережі «Щоденник.ua», а також  тести, створені учнями в програмі Microsoft Exsel.                

                                                                 (Додаток № 5)

Ресурси мережі Інтернет. Мережа Інтернет несе величезний потенціал освітніх послуг (електронна пошта, пошукові системи, електронні конференції) і стає складовою частиною сучасної освіти. Отримуючи з мережі навчально-значиму інформацію, учні набувають навички:

 цілеспрямовано знаходити інформацію і систематизувати її за заданими ознаками;

 бачити інформацію в цілому, а не фрагментарно, виділяти головне в інформаційному повідомленні.

Інтернет дозволяє організувати активну мережеву взаємодію усіх суб’єктів освітнього процесу, реалізацію цікавих педагогічних групових та колективних проектів.

(Додаток № 6)

Слайд-шоу. Надзвичайно велике смислове навантаження несуть слайд-шоу. Інформація, подана у вигляді фотографій, що послідовно змінюються під звуковий супровід, засвоюється та осмислюється учнями в силу своєї статичності. Для підсилення ефекту сприйняття іноді застосовую ефект панорами.

Навчальні та науково-популярні фільми. Навчальні та науково-популярні фільми несуть велике інформативне навантаження на учнів, чим буквально формують свідомість сучасного учня. Візуально-звукові ефекти у поєднанні з застосуванням музичних композицій – це своєрідний мозковий штурм, який змушує замислитися над проблемами, що постають з даних фільмів. В шкільна соціальна мережа «Щоденник» запропоновує декілька сотень відео фрагментів, що  дозволяють стати активним учасником хімічних експериментів та дослідів, що неможливо реалізувати в класі.

Веб-квест технологія. На особливу увагу заслуговує технологія веб-квест як один з методів проблемного навчання. Веб-квест є одним з новітніх засобів використання інформаційно-комунікаційних технологій з метою створення уроку, орієнтованого, в першу чергу, на учнів, залучених у навчальний процес. Ця технологія особливо актуальна для учнів 11 класів при вивченні таких тем, як хімія в побуті, харчові добавки, питань з екології, профілактики наркоманіїта алкоголізму тощо.                                                          

  (Додаток № 6)

Дистанційне навчання.  З метою створення єдиного інформаційно-освітнього простору Запорізької області у 2010 році в рамках регіонального освітнього проекту «Школа сучасних знань», у складі творчої групи вчителів області, я брала участь у розробці  допрофільного курсу з хімії «Хімія 8 клас». 

Навчальний курс містить теоретичний матеріал (лекції, презентації), що розкривають суть кожної з тем курсу, алгоритми і приклади розв'язання задач різних типів за темами курсу, Інтернет-посилання на відеоролики хімічних дослідів, передбачених чинною програмою, завдання для самоконтролю рівня навченості, Глосарій і джерела використаної інформації.

(Додаток. Скріншоти)

Змішане навчання. Останнім часом у світовій педагогіці набули популярності технології змішаного навчання в освітньому процесі: моделі – «Перевернутий клас», «Зміна робочих зон». Впровадження моделей такого типу навчання на практиці дозволяє індивідуалізувати та персоналізувати навчальний процес, підвищити мотивацію учнів  до навчання. На мій погляд, ця технологія є перспективною, адже має ряд переваг і дозволяє реалізувати акмеологічний та особистісно орієнтований підхід у навчанні, тому заслуговує широкого впровадження в навчально-виховний процес.    

                                                                                       (Додаток № 7)

Нові інформаційні технології дозволяють удосконалити методику викладання хімії в гуманітарних класах, розвивати ключові компетенції учнів, а саме: 

 застосування інформаційно-комунікативних технологій у навчанні хімії; 

 здатність учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних хімічних потреб; 

 раціональне використання комп'ютерів, пов'язане з опрацюванням і систематизацією хімічної інформації.

Отже, використання на уроках хімії та в позакласній роботі з предмету інформаційно-комунікаційних технологій є вимогою сьогодення, необхідним чинником реалізації ідей особистісно орієнтованого навчання і завдань відповідно до освітнього стандарту.  

Результативність впровадження педагогічного досвіду. Активно застосовуючи ІКТ на уроці, я маю можливість допомогти кожному учневі у вивченні предмета, створюючи умови для освоєння різноманітних, складних і в теж час захоплюючих способів роботи, залишаючись у тіні, будучи "диригентом" подій, що відбуваються на навчальному занятті. Підлітки, працюючи в інтегрованому середовищі, самостійно будують свої знання, критично зіставляють різні позиції, приймають зважені, аргументовані рішення. Це стане в нагоді для успішної діяльності в світі, що змінюється. Я даю можливість кожному учневі навчитися приймати самостійні і осмислені рішення, працювати з інформацією. Для цього сьогодні є всі необхідні інструменти і засоби.

Практична робота над досвідом за останні роки показує, що використання ІКТ на уроках хімії сприяє підвищенню інтересу учнів до предмета. Про це свідчать зростання зацікавленості учнів у вивченні хімії, активна участь у підготовці та проведенні позаурочних заходів з предмета, у щорічній шкільній виставці творчих робіт. Хочу зазначити, що інформаційно-комунікаційні технології передбачають розкриття творчого потенціалу кожного, допомагають учням повніше виявити свою індивідуальність, відчути зацікавленість у навчанні.

Результативність моєї роботи полягає в тому, що учні набувають такі уміння і навички:

 уміють спостерігати, критично мислити, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях;

 з великим бажанням виконують творчі роботи;

 вміють співпрацювати в групах і парах, самостійно організовувати свою роботу;

 успішно опановують поставленні перед ними завдання з використанням інформаційних технологій.

Порівнюючи успішність з хімії за 2013-2014 н.р., можна помітити, що відбувається зростання успішності та якості знань учнів.  

                                                                (Додаток № 8)

З метою формування освітнього простору для саморозвитку та взаємодії з учнями створено віртуальна група «Хімоза» на базі освітньої шкільної мережі «Щоденник.ua». Ця віртуальна група допомагає учням систематизувати, конкретизувати та поглибити набуті знання та вміння, а також вчить працювати самостійно.                                                  

Створено власний сайт «Хімія для всіх» (http://ximylya.jimdo.com/) на платформі Jimdo.com. Основне призначення цього веб-ресурсу полягає у застосуванні медіапростору для надання школярам можливості отримати основні або додаткові знання з предмету.

Розроблено дидактичні матеріали з неорганічної хімії за допомогою Текстового редактора Microsoft Word (система завдань, пов'язана з відповідним програмним забезпеченням, орієнтована безпосередньо на формування конкретних ЗУН, предметних і ключових компетентностей, значущих якостей особистості), які можуть в готовому вигляді застосовуватися в навчально-виховному процесі з метою підвищення його ефективності. 

Розроблені інтерактивні завдання з хімії за допомогою Сервісу Learning Apps (http://learningapps.org).                                                                                                     (Додаток № 9)

Вагомим результатом роботи є участь у розробці допрофільного електронного курсу з  хімії  –  в складі творчих груп вчителів хімії регіонального освітнього проекту «Школа сучасних знань».  Цей проект сприяє розвитку дистанційної освіти, яка, в свою чергу, дає змогу здійснення особистісно орієнтованого навчання за допомогою використання ІКТ. 

Висновки. В результаті роботи, я прийшла до висновку, що використання інформаційно-комунікаційні технології допомагають реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію з урахуванням фізичко-психологічних та вікових особливостей дітей, їхнього рівня навченості.

Дидактична модель організації навчально-пізнавальної діяльності учнів з використанням нових інформаційних технологій забезпечує значне підвищення ефективності засвоєння предмета. Організація навчання хімії на основі інтеграції особистісно орієнтованого підходу і застосування ІКТ активізує навчальну діяльність учнів. Використання інформаційних технологій у формуванні знань, умінь і навичок підвищує рівень і розширює діапазон здібностей сучасного школяра.

Підводячи підсумок, слід сказати, що широке використання ІКТ на уроках хімії  реалізує принципи особистісно орієнтованого, діяльнісного та компентентнісного підходів, адже дозволяє створити сприятливі умови для кожного учня, впливати на різні канали сприйняття. 

Процес навчання стає більш інтенсивним і змістовним, оскільки йому надаються такі нові якості, як інформативність, захопливість, а також наочність. Учні думають творчо, підходячи до вирішення проблем, аналізують різні варіанти, тобто формують власну картину поглядів на вирішення тієї чи іншої проблеми.

Все, що відбувається на уроках із застосуванням інформаційних технологій, будується на міцному фундаменті - захопленості. А те, що робиться з інтересом, не з примусу, сприяє зниженню стомлюваності, створює атмосферу психологічного комфорту, і в таких умовах формуються ключові компетентності, які сприяють більш легкому входженню дітей у соціум. 

Дуже важливо не зупинятися на місці, ставити нові цілі і прагнути до їх досягнення  - це основний механізм розвитку особистості, як учня, так і вчителя.

Репрезентація досвіду. Досвід репрезентований на районному, міському та обласному рівні, використовується в Запорізькому багатопрофільному ліцеї № 99. Досвід представлено на засіданнях творчих груп «Духовність», «Ортобіотика», «Акмеологія», «Інформатизація навчально-виховного процесу» у процесі реалізації завдань дослідно-експериментальної  роботи. 

Проведено майстер-клас для педагогічного колективу ліцею з теми «Створення власного сайту на платформі jimdo.com». 

Основні положення досвіду були представлені на засіданнях природничої кафедри ліцею,  РМЦ вчителів хімії Хортицького району: 

 «Інноваційний проект «Щоденник.ua» як засіб розвитку освітньої системи з урахуванням сучасних Інтернет-технологій»

(засідання педколективу ЗБЛ № 99). 

                                                                                                        (Додаток № 10)    «Можливості використання ІКТ та Інтернет-ресурсів в організації інноваційної діяльності класного керівника у проведенні класних годин» (засіданні МО класних керівників 9-11 класів).

                                                                                                           (Додаток № 11) Проведено майстер-клас на тему «Використання оптимальних прийомів навчання при викладанні хімії в умовах впровадження нового Державного стандарту освіти» для керівників РМЦ вчителів хімії, біології та екології та вчителів природничих дисциплін ШПП міста.      

                                                                                           (Додаток № 12)

Досвід представлений на Міській виставці перспективного педагогічного досвіду – 2014, де робота стала призером (ІІІ місце) ІІІ (очного етапу), роботу репрезентовано на Регіональній конференції та Обласної виставки «Освіта Запорізького краю - 2014».